Género: Romance histórico
Editora: Random House | Nº de páginas: 371
Nota: 3/5
Resumo (da badana):
“My lady, Fiammetta Bianchini, was plucking her eyebrows and biting color into her lips when the unthinkable happened and the Holy Roman Emperor’s army blew a hole in the wall of God’s eternal city, letting in a flood of half-starved, half-crazed troops bent on pillage and punishment.”
Thus begins In the Company of the Courtesan, Sarah Dunant’s epic novel of life in Renaissance Italy. Escaping the sack of Rome in 1527, with their stomachs churning on the jewels they have swallowed, the courtesan Fiammetta and her dwarf companion, Bucino, head for Venice, the shimmering city born out of water to become a miracle of east-west trade: rich and rancid, pious and profitable, beautiful and squalid.
With a mix of courage and cunning they infiltrate Venetian society. Together they make the perfect partnership: the sharp-tongued, sharp-witted dwarf, and his vibrant mistress, trained from birth to charm, entertain, and satisfy men who have the money to support her.
Yet as their fortunes rise, this perfect partnership comes under threat, from the searing passion of a lover who wants more than his allotted nights to the attentions of an admiring Turk in search of human novelties for his sultan’s court. But Fiammetta and Bucino’s greatest challenge comes from a young crippled woman, a blind healer who insinuates herself into their lives and hearts with devastating consequences for them all.
A story of desire and deception, sin and religion, loyalty and friendship, In the Company of the Courtesan paints a portrait of one of the world’s greatest cities at its most potent moment in history: It is a picture that remains vivid long after the final page.
Opinião: Tendo gostado bastante do livro anterior que li da autora, parti com este com maiores expectativas. Não é que me sinta defraudada, mas achei que este está uns pontinhos mais abaixo.
Neste livro seguimos Bucino, um anão e assistente, digamos, de Fiammeta, uma célebre cortesã, na sua viagem de Roma para Veneza e a sua adaptação a este local, completamente diferente dos outros devido à sua ligação com o mar e os contactos que este proporciona.
Como no livro The Birth of Venus (já editado em Portugal, com o título O Nascimento de Vénus, pela editora Saída de Emergência à semelhança deste), a autora, através da história destes dois protagonistas, tenta mostrar o pensamento à época de diversas temáticas, sendo que aqui foca-se mais na religião, nomeadamente a católica, sendo que há também algumas menções ao judaísmo e a relação entre estes e cristãos, também aborda a importância do aspecto físico e os preconceitos ligados ao mesmo, e fala também de sexo, como este era visto por diversos pontos de vista: religião, negócio, arte, amor… Se a abordagem dos diversos temas no livro mencionado era bem conseguido, neste pareceu-me menos conseguido, chegando a aborrecer em certas ocasiões.
A história não deixa de ser interessante, bem como as personagens que se encontram muito bem construídas, mas é algo previsível. O retrato da cidade de Veneza também parece deixar algo a desejar, sendo que as descrições não suscitaram tanto interesse como as da cidade de Florença em The Birth of Venus.
Cumpre a sua função ao entreter e dar a conhecer como seria a vida de uma cortesã na cidade de Veneza, mas para isso aconselho antes a verem o filme Dangerous Beauty.
Quarto livro lido para o Historical Fiction Reading Challenge.
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